Puhuja-alalla tehtailtiin ennätyksiä

Mato Valtonen ja André Noël Chaker tekivät puhujakohtaisia ennätyksiä tänä vuonna

Espoo, 8.12.2016: Taiteen ja liike-elämän monitoimimies Mato Valtonen, 61, on puhuja-alan kestotähti. Vuosikymmenen puhujaksi ja Vuoden puhujaksi (2008) valittu Valtonen teki Speakersforumin ennätyksen puhetoimeksiantojen kokonaismäärässä. Puhuja-alan ikoni teki tänä vuonna 800. puhetoimeksiannon. Valtonen sai tunnustuksen maanantaina 5.12 Speakersforumin uuden toimitilan avajaisissa Espoossa, jossa paikalla oli muitakin ammattipuhujia.

Toimeksiantojen kirjoon on mahtunut monenlaista tapahtumaa, tilannetta ja yleisöä, joille Valtonen on puhunut luovuudesta, yrittäjyydestä ja asenteesta 15 vuoden aikana. Hänen suosionsa salaisuus on tarinankertomisen taito. Puheet ovat inhorehellisiä, elämänmakuisia ja viihdyttäviä. Hän on väsymätön ideoiden synnyttäjä, luovuuden asiamies, joka saa muutkin yllytetyksi toimimaan toisin. Valtosen puheiden kohokohdat ovat aitoja otteita hänen elämästään, jossa on vuoroin ollut myötä- ja vastoinkäymisiä.

Speakersforum kerää puhujien toimeksiannoista palautetta ja niiden perusteella Valtonen on lähes kympin oppilas. Keikoilta saatu 4,70 keskiarvo (1–5 arvoasteikolla) kertoo, että puheilla on tehty suuri vaikutus ja hän on lunastanut yleisönsä odotukset erinomaisesti.

Jos Valtonen on yksi alan uranuurtajista, on alalle syntynyt 2010-luvulla toinenkin kiintotähti.  Kanadanranskalaisen juristin, bisnesantropologi André Noël Chakerin on voinut tavata tänä vuonna yli 125 tapahtumassa. Se on myös Speakersforumin historiassa ennätys – yhden henkilön saavuttama korkein puhujatoimeksiantojen määrä yhden vuoden aikana. Chaker on aktiivinen somessa, missä hänen tiivistä puhujavuottaan voi seurata lähes päivittäin.

Chaker tunnetaan inspiroivista puheistaan sekä valovoimaisesta otteestaan juontaa ja moderoida erilaisia tapahtumia. Chaker on myös menestynyt bisneskirjailija, jonka ensi vuonna julkaistava Puhu tai kuole? -teos käsittelee puhumista ja vaikuttamista. Kirjassaan hän aikoo rikkoa useamman myytin puhumisesta ja rohkaista puhumisella vaikuttamiseen. Chaker on Valtosen tapaan valittu Speakersforumin Vuoden puhujaksi (2012) ja myös Vuoden juontajaksi (2015).

– Edelleen puhujakulttuuri on hyvässä nosteessa Suomessa, ja kasvua voidaan mitata monilla mittareilla. Speakersforumin ja TF Group -konsernin toimitusjohtaja Johan Sjöstrand kertoo, että tänä vuonna on sovittu jo 500 puhetoimeksiantoa enemmän kuin viime vuonna. Vuoden aikana on tehty onnistuneita puhujasovituksia yli 2000 kertaa.

20141105-030-2