Ilkka Halava: ”Kaikki kehitys käynnistyy vaikuttavasta puheesta”

Hitaan kasvun ja taantumien värittämien vuosien jatkumisesta huolimatta uusia konsepteja, läpimurtoja, työelämämalleja, opetussuunnitelmia ja yrityksiä syntyy joka puolella Suomea. Mikä saa organisaatioiden kehittämisvaihteet käyntiin ajan harmaudesta huolimatta? Päätimme kysyä asiaa Suomen työllistetyimmältä puhujalta ja kehittämisen moniottelijalta, tulevaisuustutkija Ilkka Halavalta. ”Aina kun tavoitteellinen kehittäminen käynnistyy, läsnä on vaikuttava, voimaistava puhe. Mikään mielenkiintoinen tai mullistava ei ponnista sähköposteista tai satasivuisista strategiapapereista. Vaikuttavan puheen on iskettävä kipinää, mutta vähintään yhtä olennaista on, että se luo toisenlaisen näköalan tulevaan eli paremman kontekstin osallistujille. Lisäksi kehittäjillä ja työntekijöillä täytyy olla usko siihen, että muutkin lähtevät liikkeelle. Siksi hyviä puhujia tarvitaan jatkuvasti eikä puhujamarkkina tunne käytännössä lamaa milloinkaan.” sanoo Ilkka Halava.

Halava on tehnyt yhteistyötä 250 organisaation kanssa, valmentanut 78 johtoryhmää ja toteuttanut kuluvana vuonna jo yli 80 puhe- tai valmennustoimeksiantoa, pääosin Suomessa. Teemat vaihtelevat työelämäkehittämisestä oppimiseen, järjestöjen uudistumisesta elinkeinorakenteen muutokseen ja tulevaisuuden kuluttajaan. Poikkeukselliseksi tämän puhetyön tekee se, että osa palautteiden mittarikeskiarvoista on ensimmäistä kertaa tasan 5.0 (asteikko 1-5). Huikean tuloksen taustalta löytyy suomalaisittain poikkeuksellinen tavoite. ”Ammattipuhujien keskuudessa on pitkään vallinnut käsitys, ettei yleisöjen kanssa voi onnistua täydellisesti, aina löytyy moittijoita. Haastoin tämän ajatuksen vuonna 2011 käynnistämällä oman Projekti 5:n eli tavoitteen saavuttaa maksimikeskiarvo pidemmällä ajanjaksolla ja rikkoa myytti. Nyt kevätkaudella 2014 tämä tavoite toteutui. Kaikista tilaisuuksista ei tosin ole ollut mahdollista saada mitattua palautetta, mutta kaikki mitattu palaute on autenttista. Olen ollut koko sydämelläni mukana joka tilaisuudessa lavalla tai kehittämistyössä, olen aina toivonut että sen voisi helposti huomata ja niin on tainnut nyt käydä.” toteaa Ilkka Halava. Ystävät ja tuttavat muistavat hänet kouluajoilta nuorena miehenä, jolla oli hankala, monivuotinen puhehäiriö ja siksi hämmästys on ollut melkoista, kun Ilkka valittiin Suomen Valovoimaisimmat Puhujat TOP10:en toukokuussa 2014. ”Olen varmaan viimeinen, josta povattiin ammattipuhujaa, tavanomainen puhekin oli joskus vaikeaa esiintymisestä puhumattakaan. Vuosien saatossa moni asiakas ja esimerkiksi opiskelija on sanonut jonkin olevan mahdotonta. Kannustan sitten monesti listaamaan ne mahdottomat asiat ja aloittamaan toteuttamisen sieltä vaikeimmasta päästä. Aika harva asia osoittautuu ylitsepääsemättömäksi”, Ilkka jatkaa.

Entä miltä näyttää Keynote-puhujien tulevaisuus? ”Ensin on tunnistettava nykytilanne. Keskiverto kadunkulkija pystyy pyydettäessä helposti nimeämään viisi huippukokkia tai viisi standup-koomikkoa, muttei välttämättä edes yhtä keynote-puhujaa. Puhujagenre on Suomessa muotoutumaton ja siihen olisi olennaista saada voimaa kasvun vauhdittamiseksi. Suomessa esimerkiksi tutkijat eivät saa tai hanki esiintymis- tai puhekoulutusta, sillä meillä uskotaan myös hyvän datan myyvän hyvän tuotteen tavoin itse itsensä. Vahvojen asiantuntijoiden ja ajattelijoiden lisäksi meiltä puuttuu Keynote-foorumeja. Viime vuonna perustettu HARD TALK Festival tosin pyrkii valtakunnan ykköstapahtumaksi kotimaisten puhujien genressä ja täyttämään tätä aukkoa. Jos vielä ajatellaan Suomea kansainvälisesti kelvollisena mallimaana, niin missä ovat tuon hyvän sanoman ammattimaiset levittäjät ulkomailla? Suomalaisten tähtipuhujien tulisi olla vahvasti läsnä kansainvälisissä tapahtumissa ja konferensseissa luomassa imua Suomea kohtaan. Jonain päivänä Speakersforum toivottavasti pystyy listaamaan TOP10 kansainvälisesti suosituinta suomalaista puhujaa”, toteaa Ilkka Halava.