Digitalisaatio loi teknologian asiantuntijoille keikkasuman puhuja-alalla

4 tyyppiä
Teknologian siirtymävaihe on synnyttänyt suurtarpeen digitasaation asiantuntijoihin. Yritykset hankkivat ulkopuolisia osaamista selittämään digitalisaation luomia mahdollisuuksia. Distruptio, game changer ja tiedon vallankumous ovat organisaatioiden tarkastelussa puhujia välittävän Speakersforumin tutkimuksen mukaan.

Speakersforum selvitti puhuja-alan tunnettuutta ja arvostusta sekä ammattipuhujien käyttöön liittyviä syitä, miksi ja milloin yritys käyttää ulkopuolista osaamista järjestämissään tapahtumissa.

Tutkimuksessa kysyttiin millaisiin teemoihin halutaan tänä vuonna ulkopuolisten puhujien ajatuksia ja ymmärrystä. Vastaajista 55% kertoi, että digitalisaatio ja teknologia ovat tämän vuoden tärkeimpiä aiheita. Rinnalle nousivat odotetusti tulevaisuus, motivaatio ja asenne. Vähiten yritykset ilmoittivat tarvitsevansa ulkopuolista osaamista aiheista monikulttuurisuus, yrittäjyys ja yrityskulttuuri.

Tutkimukseen vastanneista 60% odottaa puhujalta ravistelua ja herättelyä uuden äärelle. Puhujan ei odoteta vain viihdyttävän tai olevan tapahtuman pääteemasta irrallinen osa.

– Teknologian asiantuntijoita kysytään nyt valtavasti. Puhujassa arvostetaan oman alansa visionäärisyyttä, henkilöä joka on saanut tunnustusta tekemästään työstään ja jota arvostetaan oman alansa parhaana tai edelläkävijänä, kertoo Speakersforumin myynti- ja markkinointijohtaja Susanna Suorsa.

Suorsa ei ole yllättynyt tutkimustuloksesta. Viiden kärki vastaa hyvin jo sovittuja tämän vuoden puhujatoimeksiantoja. Joka toimialan tapahtumissa käsitellään jollain tulokulmalla tulevaisuutta miksattuna teknologia ja digitalisaatio aiheisiin. Kuin mediassa myös puhuja-alalla vaahdotaan nyt tekoälystä ja robotisaatiosta.

Speakersforumin arvostetulta Top10 puhujalistalta löytyy kaksi puhujaa digitalisaation tuomista mahdollisuuksista ja uhkista, Henkka Hyppönen ja Teemu Arina. Kvartaaleittain päivittyvälle listalle pääsy edellyttää kovaa valtakunnallista kysyntää ja huippupalautetta asiakkailta.

Tietokirjailija, luova johtaja Hyppönen puhuu miten murrosajan mahdollisuuteen voi tarttua yritys-, yhteisö- ja yksilötasolla. Hyppönen kertoo menestyvistä yrityksistä ja yksilöistä, jotka oppivat muita nopeammin ja luovat uusia käsityksiä, käsitteitä ja tapoja, jotka vastaavat paremmin uuden aikakauden vaatimuksia.

Biohakkerina tunnettu, yrittäjä Arina puhuu työn, johtamisen ja oppimisen muutoksesta digitalisoituvassa maailmassa sekä auttaa yrityksiä ymmärtämään miten dataa hyödynnetään liiketoiminnassa ja itsensä kehittämisessä.

Muita ajankohtaisia ja kiinnostavia puhujia teknologian saralta ovat ohjelmistokehitysmenetelmien pioneeri ja ketterien johtamiskäytäntöjen edelläkävijä Sami Honkonen, digitaalisen terveyden saralla Pekko Vehviläinen, keinoälyfirman perustaja Maria Ritola ja robotiikkaa sekä ohjelmointikursseja Suomen lukioihin jalkauttavan MeHackit-yrityksen perustaja Henrietta Kekäläinen.

Tutkimukseen vastasi 1322 henkilöä, joista 80% on Speakersforumin asiakkaita tai edustamansa organisaatio on käyttänyt Speakersforumin palveluita. Kysely toteutettiin joulukuu 2016 ja helmikuun 2017 aikana. Vastaajista 37% työskenteli asiantuntijatehtävissä ja 45% ylin johdossa tai keskijohdossa.

Speakersforumin puhujaverkosto on kansainvälinen ja laaja, joka käsittää yli 8000 eri alojen asiantuntijaa. Speakersforum luo puhujasisältöä yli 2500 tapahtumaan vuodessa. Speakersforum on seurannut puhuja-alan kehitystä näköalapaikalta 15 vuoden ajan.

Koko raportin voi lukea täältä.