Motivaatiopuhujat ovat yritystapahtumien rock-tähtiä

Kun maailmankuulu motivaatioguru Tony Robbins astuu lavalle, yleisö nousee seminaaripenkkien päälle hurraamaan! Ennalta sovittua tai ei, fiilis on tilassa kohdallaan ja setin jälkeen kuulijat ovat puheesta täpinöissään. Motivaatiopuhujia joskus parjataan – sirkushuveiksi ja turhanpäiväisiksi. Mutta edelleen juuri tämän genren starat ovat vuodesta toiseen kysytyimpiä puhujia kaikkialla.

Johtajat toivovat juurtuneiden käsitysten ravistelua ja herättelyä uuden äärelle, kun ammattipuhuja nousee lavalle henkilöstötilaisuudessa. Johtajat hankkivat henkilötilaisuuksiin motivaatiopuhujan, jonka tehtävänä on inspiroida ja valaa oikeanlaista asennetta työilmapiiriin. Tämä selvisi Speakersforumin tekemästä puhuja-alan tutkimuksesta, johon vastasi 600 henkilöä ylimmästä johdosta ja keskijohdosta.

Keskijohdosta 75% vastasi käyttävänsä eniten inspiraatio- ja motivaatiopuhujia, yli puolet myös futuristeja ja eri alojen visionäärejä. Ylin johto luottaa ensin omiin kontakteihin, 65% heistä kertoi, että ensisijaisesti puhujia etsitään omista verkostoista. Ylin johto hankkii tutkimuksen mukaan muita enemmän bisnespuhujia ja yritysjohtajia tapahtumiin. Puhujavalintaan vaikuttaa myös puhujan julkinen tunnettuus ja yleinen arvostus.  

Puhujan odotetaan vaikuttavan positiivisesti asiakastilaisuuden osallistujamäärään, toimivan tapahtuman todellisena vetonaulana. Puhujalta odotetaan kuitenkin asiasisältöä, pelkkä viihteellisyys ja koulutuspäivän kevennyksenä toimiminen ei riitä. Puhujan odotetaan vahvistavan myös yrityksen omaa sanomaa ja istuvan yrityksen arvoihin.

Useampana vuonna Speakersforumin asiakkaat ovat tilanneet tulevaisuusorientoituneita puheenvuoroja. Tänä vuonna kiinnostuksen kohteena on teknologian siirtymävaiheen johdosta etenkin digitalisaatio. Tutkimukseen vastanneista yli puolet nostivat osaamisen kehittämisen liittyvän juuri teknologian ja digitalisaation hyödyntämiseen liiketoiminnassaan. Vuoden tärkeimpiä teemoja kysyttäessä innovaatio ja muutoksen läpivienti myös mainittiin yli kolme kertaa useammin kuin yrityskulttuuri, myynti tai markkinointi.

Tutkimukseen vastasi 1322 henkilöä, joista 600 ilmoitti työskentevänsä ylimmässä johdossa tai keskijohdossa. Vastaajista 80% on Speakersforumin asiakkaita tai edustamansa organisaatio. Tutkimukseen voi tutustua tarkemmin täältä.

Speakersforumin YouTube-kanavan “Speakersforum Tuotanto” katsotuimmat motivaatiopuhujavideot:

Speakersforum tuottaa maailmanlaajuisesti yli 2500 tapahtumaan puhujasisältöä vuosittain. Puhujaverkostossa on kotimaisia ja kansainvälisiä ammattipuhujia ja huippuasiantuntijoita eri aloilta. 

Ehkä nämäkin kiinnostaisivat?

Kommentit

kommenttia