Aki Riihilahti – Kuka kokee olevansa hieman outo?

 

Aki

 

Monen käsi nousee pystyyn. Olemme Tennispalatsissa Solita Digitalist Thinkers Forumissa. Tapahtuman tarkoituksena on selvittää mitä johtamisessa, organisaatioissa ja julkisella sektorilla tapahtuu nyt ja seuraavaksi. Aki Riihilahti nousi lavalle Alexander Stubbin jälkeen, joka oli tapahtumassa puhumassa neljännestä teollisesta vallankumouksesta.

Aki Riihilahti on useaan nousseeseen käteen selkeästi tyytyväinen. Hän muistuttaa, että keskinkertaisesti tekeminen ei toimi, vaan vahvuudet löytyvät yritysten erikoisuuksista ja omituisuuksista. Aki on tullut tapahtumaan puhumaan motivoinnista ja muutosjohtamisesta.

“Usein vikaan mennään siinä, että teemme vääriä asioita todella hyvin”

Muutoksia tapahtuu hirveästi, mikä luo epämukavuuden tunnetta – ei oikein tiedetä, mitä tapahtuu. Vaihtoehtoisesti yritetään tehdä vähän kaikkea, ja sekään ei toimi. Osaammeko keskittyä oleelliseen ja mitata oikeita asioita?

Aki kehottaa tekemään valintoja, jotka vaikuttavat pitkässä juoksussa. Muutokset herättävät usein vastustusta. Kun vaikkapa HJK.n ottelulehtiset siirrettiin paperilta mobiilisovellukseen, nousi meteli. Sovelluksen kautta seura kuitenkin oppii tuntemaan asiakkaitaan paremmin.

“HJK:lle teknologia on kaikki kaikessa”

Riihilahti kertoo, että nykyään muun muassa seuran pelaajarekrytoinnit pohjautuvat dataan. Kaikkea mahdollista, kuten vaikkapa pelaajien unen laatua, voidaan mitata. Analytiikan avulla päästään käsiksi johonkin muuhun kuin omaan mutu-tuntumaan.

Myös katsojien kokemusta on laajennettu. Esimerkiksi tulostaulusta katsoja pääsee seuraamaan pelaajien ja valmentajan pulssia, joka tuo peliin oman mielenkiintoisen ulottuvuuden.

Riihilahti avaa myös hiukan seuran tulevia suunnitelmia ja kertoo suunnitteilla olevan lisää elämyksiä ja pulssin nousua katsojille. Katsoja voi esimerkiksi VR-lasit päässään kokea, miltä tuntuu seisoa maalissa vaikkapa rangaistuspotkun aikana.

Akille naljaillaan, että näinkö te näitä asioita hoidatte, sokkona VR-lasit päässä? Pitäisikö keksittyä vaan siihen jalkapalloon? Kalja ja makkara ovat kyllä ihan riittävät asiakaskokemukset. Riihilahti on itse kuitenkin vakuuttunut siitä, että hyödyntämällä teknologiaa pystyvät he palvelemaan asiakkaitaan paremmin – tämä on se ainoa keino, jolla voimme pärjätä tulevaisuudessa uskoo Aki.

Valovoimaiset ja vaikuttavat puhujat: www.speakersforum.fi 

 

 

Ehkä nämäkin kiinnostaisivat?

Kommentit

kommenttia