Muutu, älä juutu!

VIERASKYNÄ Helka Pirinen 24.10.2016

Progressiota ei tapahdu ilman ponnistelua – unohdetaan lepsuilu

Suomessa ei olla tällä hetkellä tarpeeksi kunnianhimoa. Työpaikoilla on laskettu vaatimustasoa ja vaikeissa tilanteissa annetaan liian helposti periksi. Suomalaisessa työelämässä ei vaadita tarpeeksi, ollaan tyytyväisiä keskinkertaisuuteen ja kaikenlainen edistyminen pysähtyy.

Me kaikki haluamme haasteita työssämme ja näyttää miten hyviä olemme. Pärjääminen ja onnistuminen kasvattavat itseluottamustamme. Työelämän trendi on merkityksellisyys. Ihmiset haluavat kokea työnsä merkitykselliseksi ja tuntea itsensä arvokkaaksi.

Intohimoiset ihmiset tuottavat eniten. Innostus yrityksen kilpailutekijä.

Työelämä kyllästyttää ihmisiä. Työssä ollaan enemmän bored out kuin burnedout. Työ on tylsää puurtamista, tekemisen palo ja innostus puuttuu. Suomen kilpailukyvyn kannalta aihe on kriittinen, koska juuri intohimoiset ja motivoituneet ihmiset tuottavat eniten. Innostunut työntekijä saa asioita aikaan ja tekee tulosta. Työntekijälle tuo innostusta oikeata motivaattorit ja työn merkityksellisyys.

Millenium- sukupolvi kaipaa intohimoa

Varsinkin millenium-sukupolvi eli 1980-luvulla syntyneet janoavat työhönsä visionäärisyyttä, merkityksen luomista, draivia ja intohimoa. He peräänkuuluttavat työelämään kokemuksia ja kokeilukulttuuria ja rohkeutta, myös riskinottoa. Heidän sukupolvellaan ei ole samaa epäonnistumisen ja kasvojen menettämisen pelkoa ja häpeäkulttuuria kuin meillä aiemmilla sukupolvilla. He haluavat haasteita eivätkä halua aina pelata varman päälle. He eivät myöskään halua olla työelämässä pelkkiä suorittajia. He haluavat, että heidän työpanoksestaan olla kiinnostuneita. He ovat valmiita vaikuttamaan työhönsä aktiivisesti ja kokea sitä kautta työnsä arvokkaana. He haluavat nähdä työnsä lopputulokset ja juhlia onnistumisia, nauttia niistä yhdessä.

Big picture – holistinen näkemys johtamisen

Yksi syy työelämän näköalattomuuteen on se, että johtaminen on liikaa pienten asioiden näpertämistä. Lillukanvarsista ei viisaus löydy. Johtajien tulee antaa BIG picture yrityksen tulevaisuudesta. Näin ihmiset voivat keskittää energiansa ja fokuksen oikeisiin asioihin.

Kaipaamme karismaattisia johtajia

Ihmiset kaipaavat karismaattisia, vahvoja ja innostavia liidereitä. Pomoja, jota ovat kiinnostuneita työntekijöiden suorituksesta ja valmiita tuntemaan työntekijän myös ihmisenä, ei vain työn suorittajana. Ihminen on kokonaisuus.

Ihmiset janoavat visioita ja haastamista työssään. He haluavat kokea innostusta, tekemisen draivia ja haasteita arjen työssään. Karismaattinen johtaja saa ihmiset antamaan kaikkensa ja tiimi tavoittelemaan voittoja.

Ihmiset haluavat nähdä tunnelin päässä valoa, ei vastaantulevan junan etuvaloa. Ihmiset energisoituvat visionääreistä ja karismatattisista johtajista. Karsimaattinen johtaja luo yrittämisen meiningin, voittamisen palon ja yhteisöllisyyden kokemuksen. Lama on saanut meille liikaa yksin tekemisen ja valittamisen kulttuurin, joka estää yhteistyön ja yhdessä onnistumisen. Kukaan ei pärjää yksin.

Karismaattiinen johtaja, oli sitten heroe tai sheroe ei yritä olla kukaan muu kuin oma itsensä – hän on aito, vilpitön ja vaikuttaa ihmisten sydämiin. Se saa ihmiset uskomaan johtajaan, seuramaan hänen esimerkkiään ja tekemään parhaansa. Jokaisen menestyvän ihmisen taustalla on tuki, karismaattinen coach, joka usko häneen ja kannustaa: ”sinusta on mihin vaan”.

Karismaattinen esimies nostaa ihmiset valokeilaan

Johtamisella on valtava merkitys työnpaikan tunnekulttuurille. Karismaattinen ja tehtäväänsä intohimoisesti suhtautuva esimies luo yhteyden ihmisten välille. Hän antaa jokaiselle työntekijälle syyn tehdä työtä niin hyvin kuin hän pystyy. Hän osaa kertoa tarinan, luoda Big Picturen eli suuren kuvan ja saa ihmiset sitoutumaan siihen. Karismaan kuuluu aitous ja suoruus ja ihmisten nostaminen pramille. Kyse karismassa on siis työntekijän menestyksestä, eikä esimiehen.

Karismaattinen esimies on kiinnostunut työntekijästään. Hän kysyy: mikä sinut saa aamulla tulemaan työpaikalle? Yhdenkään työntekijän, ei edes huippuosaajan, osaaminen ole automaattisesti yrityksen käytössä. Työntekijällä tulee olla halu antaa osaaminen yrityksen käyttöön.

Mieti työn merkitystä ja motivaatiotasi – saat asioita aikaan!

Aikaansaavat ihmiset miettivät joka työtehtävää aloittaessaan, mikä tämän tehtävän merkitys ja arvo on minulle? Sen mukaan he priorisoivat asioita satsaavat tärkeisiin asioihin aikansa ja energiansa. Usein se on myös sitä mistä sinua mitataan.

Motivaatiotekijöillä on selkeä yhteys työssä viihtymiseen. Kukaan muu ei ole sinun kehittymisestä niin kiinnostunut kuin sinä itse, eikä kukaan muu voi tehdä sinun motivaatiolle enemmän kuin sinä itse.

On hyvä välillä pysähtyä miettimään miksi teen työtäni ja mikä minua draivaa? Ihmiset, jotka vaikuttavat omaan työhönsä aktiivisesti ja ovat löytäneet työlleen merkityksen, voivat hyvin työssään ja tekevät myös hyvää tulosta. Niin esimiehet kuin yritykset kaipaavat nyt yhteistyötä ja itsensä peliin pistämistä. Meidän menetys perustuu vahvuuksiimme ja yes we can-asenteeseen! Go for it and put it in work!

helka-pirinen-kotisivukuva

Helka Pirinen on liikkeenjohdon konsultti, tietokirjailija ja suosittu puhuja eri foorumeilla. Helkan innostava asenne ja energinen ote saa ajatusmyrskyn aikaan kuulijoissaan. Helkalla on pitkä kokemus liiketoimintojen johtamisesta ja liikkeenjohdon konsultoinnista.

 

Ehkä nämäkin kiinnostaisivat?

Kommentit

kommenttia