Simon Sinekin opeilla maailman parasta pizzaa

Kokovartalotoimari, missiojohtaja Tommi Tervanen on luotsannut Kotipizzaa viimeiset vuodet menestyksekkäästi vastuullisuudella, avoimuudella, esimerkillä ja intohimolla. – Kun on selvää, mitä tekee ja miksi, syntyy tuloksia, Tommi kertoo pohjustaen matkaansa Kotipizzan toimitusjohtajaksi. 

Heittäytymiskykyä tältä toimitusjohtajalta ei puutu. Tommi nähtiin juuri Pomo Piilossa -ohjelmassa, jossa hän soluttautui työntekijöiden arkeen. – Mun mielestä on erittäin tärkeää, että me viestimme jatkuvasti siitä mitä teemme ja miksi. Tämä kokemus oli ainutlaatuinen mahdollisuus päästä lähelle yrittäjää sekä asiakasta. Suurin opetus olikin, että johtaja ei voi etääntyä asiakkaasta eikä henkilöstöstään kovinkaan pitkälle.

Kokovartalotoimari Tommi Tervanen puhumassa mission, viestinnän, intohimon ja intuition merkityksestä.

Kokovartalotoimari Tommi Tervanen puhumassa mission, viestinnän, intohimon ja intuition merkityksestä.

Intuitio on aliarvostettu malli

Intuitio johtamisessa on aivan liian aliarvostettua ja Suomessa siitä puhutaan aivan liian vähän, huomauttaa Tommi. Intohimo omaa tekemistä kohtaan, sekä intuitio toimeen ryhtymisessä ovat Tervasta eteenpäin vievät voimat. – Intuitioon pitää luottaa ja löytää sieltä se riski ja näkemys. Meillä se on käytännössä tarkoittanut kahvilakeskustelusta lähtenyttä kahvilaketjua, joka on nyt meidän tytäryhtiö. 

Suomessa on tapa kysyä, ooksä sata varma ennen tekemiseen ryhtymistä. Pitäisi kuitenkin muistaa, että silloinkun on sata varma jostakin, usein tilaisuus on jo mennyt ohi. Meillä onkin ohjeena, että jos olet 70% varma jostakin – tee se, kertoo kokovartalotoimari painottaen juuri impulsiivisuuden, innostuksen ja riskinottokyvyn merkitystä työssä.

kotipizza

Simon Sinekin opein pois keskinkertaisesta

Tommin alku toimitusjohtajana ei ollut helppo. Missiomies tuli tilanteeseen, jossa Kotipizzan tilat muistuttivat enemmänkin keskinkertaista puljua. Nyt tarvittiin suunnan muutos. Ensin oli pakko miettiä “Mitä, miten ja miksi”. Tommi tiesi, ettei tänäpäivänä keskinkertaisuus vie minnekkään. 

Mä olen tosi vahva missiomies, en niinkään budjetti. Uskon siihen, että tulokset syntyvät merkityksellistä työtä tehdessä ja siten tavoitteet myös täyttyvät. Kun me löydettiin meidän “miksi”, ostettiin kaikkien lehtien etusivu ja julistettiin se koko Suomelle. Me halutaan tehdä maailman parasta pizzaa. Parantaa maailmaa pizza kerrallaan, Tommi julistaa. Hän kannustaa jokaista suomalaista yritystä luopumaan keskinkertaisuudesta – se ei nimittäin johda mihinkään. 

Asioiden pitää olla selkeitä ja visuaalisesti todennettavia. Kun jokainen tietää mitä tekee ja miksi, löytyy työn merkityksellisyys ja siitä seuraavat tulokset, painottaa Tommi. 

Kotipizzan missio on parantaa maailmaa pizza kerrallaan.

Kotipizzan missio on parantaa maailmaa pizza kerrallaan.

Jos bisneksellä voi tehdä jotain hyvää, niin tehdään

Vastuullisuus on matka, joka lähtee pienistä askelista. Vuonna -94 liikematkallaan Manilassa Tommin silmät avautuivat. The Smokey Mountain, maailman isoin ja savuava kaatopaikka, jossa 70% asukkaista on lapsia havahdutti Tommin. Tuolloin hän päätti; jos bisneksellä voi tehdä jotakin hyvää, teen sen.

Yleinen vastuullisuusjupina ei kuitenkaan ole Tommin mieleen. Hän uskoo tekoihin ja toimintaan sekä konkreettisiin päätöksiin, jotka tuovat mukanaan hyvää.

Puhutaan mielummin siitä, mitä on oikein tehdä. Vastuullisuus on matka, joka lähtee pienistä askelista. Ei perjantaina kenenkään tee mieli ehkä vastuullista pizzaa, kyse onkin siitä mikä on tehdä oikein. Se on kunnollista liiketoimintaa ja me uskomme siihen, että asiakkaamme pitävät sitä arvossaan.

 

Katso millainen Tommi on johtajana ja mikä häntä ajaa eteenpäin;

Ehkä nämäkin kiinnostaisivat?

Kommentit

kommenttia