Myynti ei ole lahjakkuus – Per Lange

Talouselämä uutisoi hiljattain Brittiläisen myynnin ja kaupankäynnin konsulttiyrityksen, SalesAssesment Ltd:n tekemän tutkimuksen pohjalta suomalaisten myyjien taidoista paljastuneen yllättävän heikkouden: Myynnin. 

–  Onneksi taito myydä ei ole lahjakkuus vaan ominaisuus, jota on mahdollista kehittää samoin kuin mitä tahansa muuta taitoa, kun omaa myyjälle keskeisen kasvun asenteen, julistaa yksi Pohjoismaiden tunnetuimmista myynnin sparraajista, menetyskirjailija ja yrittäjä Per Lange. Langea kuultiin ensimmäistä kertaa Suomessa puhumassa Sales Academyn järjestämässä myyntijohdolle suunnatussa tilaisuudessa, Sales Forumissa.

Arvostettu ammattipuhuja Per Lange Sales Forumissa.

Arvostettu ammattipuhuja Per Lange Sales Forumissa.

-Oikeastaan kasvun asenne on jokaisen ihmisen merkittävin omaksuttava taito ja tekijä siihen, millaiseksi elämä muotoutuu, huomauttaa Lange. Jokaisella ihmisellä on samat perustarpeet. Motivoidumme, koemme riemua, onnistumisia, ongelmia, pettymyksiä ja haasteita, mutta se miten niihin suhtautuu ja kuinka jatkaa eteenpäin ratkaisee.

Rakastu kehittymiseen ja oppimiseen

Jos uskot, että myynti on lahjakkuus, tulet kysymään itseltäsi aina, oletko tarpeeksi lahjakas sen sijaan, että näkisit aidon mahdollisuuden kehittyä ja löytää uusia puolia työstäsi. Tarkastelemalla nykytilannetta voi löytää lähtöpisteen kasvulle. Kasvun asenne onkin menestyviä ihmisiä yhdistävä ominaisuus, Lange muistuttaa.

 

board-1647322_1920

 

Juuri kasvun asenne auttaa nauttimaan uuden oppimisesta ja kehittymisestä turhautumisen sijaan, muuttaen haasteet mahdollisuuksiksi oppia ja kehittyä. Vain oppiminen ja vaivannäkö asioiden eteen takaavat tulevaisuuden kasvun.  Yrityksen tulisikin ruokkia tämän asenteen kehittymistä ja ylläpitämistä kaikintavoin. 

– Älä rakenna nerojen kulttuuria, joka keskittyy vain lahjakkuuteen ja käsitykseen siitä, että sitä joko löytyy tai ei. On palkittava vaivannäköä, koska vain silloin, kun on valmis näkemään vaivaa voi kehittyä parhaaksi. Rakenna yritykseesi kulttuuri, joka keskittyy kehittymiseen ja oppimiseen, kehottaa myyntiguru Per Lange.

 

Käännä kriittinen palaute motivaattoriksi

Myyjä, joka ei lannistu, näkee ongelmat mahdollisuuksina ja kykenee tarkastelemaan myös kriittisesti omia työskentelyprosessejaan tavoitteenaan kehittyä, on yrityksen merkittävä kilpailutekijä ja voimavara.

-Liian usein nähdään vain työn lopputulos, muttei muisteta enään pistettä, josta on aloitettu, Lange muistuttaa kannustaen jokaista kilpailemaan oman potentiaalinsa kanssa ja huomaamaan kehityksen matkan varrelta.

 

board-1521348_1920

 

Hän painottaa ihmisen tarvitsevan palautetta kasvaakseen ja yltääkseen parempiin suorituksiin. Vaikka positiivinen palaute on tärkeää, organisaatioissa pelätään liikaa kritiikin antamista. Juuri kriittinen palaute voi nimittäin ollakkin suurin motivaattori ja kannustin tarkastella toimintatapaansa uudestaan sekä löytää ja tunnistaa kohdat, joita alkaa työstämään.  Kasvun asenteen omaava työntekijä ei lannistu kritiikistä ja luovuta, vaan haastaa itsensä kehittymään sen avulla.

 

Johtaja, aseta esimerkki uteliaisuudesta ja itsensä haastamisesta

 

–  Johtajan on omalla käytöksellään näytettävä esimerkkiä. Myyntiorganisaatiot tarvitsevat  johtajia, jotka eivät vain puhu. He puhuvat, tekevät, ovat uteliaita ja asettavat itsensä alttiiksi haasteille, Lange kannustaa.

Johtajan esimerkki motivoi ja kannustaa rohkaisten myös työntekijää haastamaan itseään ja astumaan epämukavuusalueelle. Kun yhteinen tavoite on selkeä, voi jokainen löytää itselle parhaiten toimivan tavan saavuttaa sen. Tässä kohtaa peliin astuvat jatkuva halu kehittyä, kasvaa ja oppia.

 

target-1513758_1920

 

Viimeaikoina on kuultu paljon puhetta siitä, kuinka keskinkertaisen aika on ohi ja keskiverto tekeminen ei erotu joukosta.  Samaan aikaan, kun asiakkaan odotukset kasvavat myös myyjältä vaaditaan enemmän, nopeampaa palvelua eri kanavissa, ongelmanratkaisukykyä ja syvempiä asiakassuhteita. 

Kasvun asenne myyjän keskeisimpänä ominaisuutena tuntuukin itsestäänselvältä; vaivannäkö on ainoa tie menestykseen, asenne tekee eron ja ajatus siitä, että aina voi kehittyä mahdollistaa paljon. Erilaisten myyntitekniikoiden ja strategioiden lisäksi onkin hyvä pysähtyä tarkastelemaan, millaisella asenteella itse katsoo työtään ja osaamistaan sekä millaista asennetta oma organisaatio tukee. Kun on valmis näkemään vaivaa ja uskoo mahdollisuuksiinsa, keskinkertaisuuden rajat on mahdollista rikkoa ja löytää oma uniikki tapansa tehdä menestyvää myyntiä.

 

Katso videolta yrittäjä, ammattipuhuja  Per Langen vinkit myyntiorganisaatiolle;

 

Ehkä nämäkin kiinnostaisivat?

Kommentit

kommenttia