Suomi Areena täyttyi puheen palosta

 

“Katso keitä keräät ympärillesi. Ongelmat ovat mahdollisuuksia. Jätä tilaa uteliaisuudelle ja sattumuksille. Voit tehdä ihan mitä tahansa kun olet valmis tekemään työtä sen eteen.”
Henrietta Kekäläinen

Suomi Areena kerää yhteen tänä vuonna 170 tilaisuutta, 850 puhujaa, 270 järjestäjää ja huikean avajaispäivän aikana jo ennätyksellisesti yli 8000 kävijää. Suomen suurimman yhteiskunnallisen keskustelutapahtuman Suomi Areenan teema on tänä vuonna suomalainen työ ja kansalaisjärjestötoiminta.

Suomi Areena täytti Porin mielenkiintoisista keskusteluista.

Suomi Areena täytti Porin mielenkiintoisista keskusteluista.

Suomi Areena tarjosi keskustelua digitalisaatiosta ja muutoksesta

Digitalisaatio, muutos, kokeilukulttuuri ja luottamus ovat olleet tänään pinnalla keskusteluissa eri puolilla Poria. Työelämä 2020- hankkeen ja Tekesin isännöimä “Erehtyminen kielletty!” ja muita työelämän myyttejä -paneeli käsitteli työelämän myyttejä sekä mahdollisuuksia. Keskustelijoina paneelissa olivat mm. Mehackitin perustaja ja toimitusjohtaja Pia Henrietta Kekäläinen, Vincit Oy:n henkilöstöjohtaja Johanna Pystynen sekä ohjaaja Timo Vuorensola. Ohjelman moderaattorin, Maaretta Tukiaisen kysyessä panelisteilta, millä eväin suomalainen työelämä uuteen nousuun, pääkohdiksi nousivat työn merkityksellisyys sekä kokeilukulttuuri, avoimuus, tiedon jakaminen ja työyhteisön monimuotoisuus. 

“Me – henkeä yrityksessä ei luoda ulkopuolelta päin. Tarvitaan ryhmä ihmisiä, jotka tekevät töitä intohimoisesti saman vision eteen.” – Johanna Pystynen

Yrityksen ilmapiirillä on suuri merkitys myös kokeiluihin sekä siihen, kuinka erehdyksiin suhtaudutaan. Panelistit olivat yksimielisiä siitä, että kokeilukulttuuriin on kannustettava ja mahdollistettava henkilöstöstä kumpuavat aloitteet ja niiden toteuttaminen. BePop-kauppakeskuksen yleisöltä kysyttiin, onko työpaikallasi lupa epäonnistua? Vielä on tehtävää, sillä ei-vastauksia oli valtoimenaan. 

Suomi Areena kokosi yhteen oman alansa vaikuttajia, ammattipuhujia ja suunnannäyttäjiä.

Suomi Areena kokosi yhteen oman alansa vaikuttajia, ammattipuhujia ja suunnannäyttäjiä.

– Jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa työympäristöön ja työyhteisöön. On väärin odottaa, että jostain muualta tulee jokin muutos. Ole mielummin itse vaikuttamassa siihen. On älytöntä ajatella uuden teknologian ja digitalisaation olevan aalto, joka vyöryy päällemme ilman, että sille voi tehdä mitään. On opittava kuinka asioita otetaan haltuun ja luodaan uutta ilman, että vain alistutaan tulevaan, Henrietta linjasi muistuttaen samalla yhteistyön ja monimuotoisuuden voimasta. Tekemällä yhdessä ja yhdistämällä eri vahvuuksia sekä osaamista saadaan aikaiseksi paras lopputulos ja synnytetään uutta.

“Työ ei ole asia, johon heräät aamulla ja jonne menet päästäksesi taas kotiin. Työn pitäisi olla kutsumus ja intohimo. Näin työstä tulee elämäntapa, josta ei halua luopua.” – Timo Vuorensola

Samoja teemoja sivuttiin toimittaja, Madventuresista tutun Riku Rantalan moderoimassa Työn tulevaisuus 1: Digiajan suot, kuokat ja janipetterit – keskustelussa, jossa todettiin jatkuvan muutoksen olevan tämän päivän työelämän luonne. On pystyttävä kouluttamaan itseään ja tarjoamaan henkilöstölle mahdollisuus pitää osaaminen ajantasalla. Ryhmätyön ja yhteistyön merkitys sekä avoimuus on korostunut digitalisaation myötä. Kannustamalla henkilöstö aloitteiden tekemiseen on saatu tehostettua toimintaa ja luotu toimivia prosesseja, joita ei ilman matalaa kokeilukynnystä olisi saatu aikaan. Osaava ja motivoitunut henkilöstö, joka tuntee työnsä merkitykselliseksi on ehdoton kilpailutekijä, johon tulee panostaa tulevaisuudessakin, ja tämän merkitys on nähtävä. 

Ihmisistä ja osaamisesta on pidettävä huolta, Riku Rantala summasi paneelin antimia. Tämä sanoma jäi päällimmäisenä mieleen päivästä muutoinkin, samoin kuin se, että uskonpuute ei saa olla veruke olla kokeilematta ja tarttumatta toimeen. 

Katso videolta päivän tunnelmia:

Harmi, ettemme ehtineet paikan päälle kuulemaan jokaista keskustelua. Muita päivän kiinnostavia poimintoja somesta ovat selkeästi olleet myös luottamus- ja omistajuuskeskustelut sekä markkinoinnin merkitys. Lisää poimintoja twitteristä häshtägeillä #omistajuus #eläkeareena ja #siksimarkkinointia.

Terkuin,

#markkinoinninmuijat

IMG_4684 (1)

 

 

Ehkä nämäkin kiinnostaisivat?

Kommentit

kommenttia