Ethän ole uskottavampi asiakkaan silmissä diginä kuin livenä?

Isa Karlsson

VIERASKYNÄ. ISA KARLSSON.

Onko työntekijän henkilökohtaista vaikutelmaa luvallista arvioida? Oletko itse valmis saamaan palautetta kyvystäsi verkostoitua yritystilaisuuksissa, esiintymisestäsi asiakkaiden edessä tai antamastasi vaikutelmasta vaativissa asiakastapaamisissa? Myönnän heti, se ei ole helppoa kummallekaan osapuolelle ja ilman esimiehen asianmukaista ennakkovalmistelua, keskustelu saattaa helposti päätyä väärille raiteille. Lopulta kysymyshän on siitä, kenen ongelmaksi palautteen puute ja taitojen vahvistamatta jättäminen koituu? Sinun ja yrityksen.

Kevät on kehityskeskusteluiden kulta-aikaa.

Kuinka monelta on suoraan kysytty, millaisen vaikutelman uskot antavasi itsestäsi liike-elämässä? Kuinka vaikutelmasi tulee vaikuttamaan sinun ammatilliseen arvostukseen alalla ja mahdolliseen etenemiseen yrityksessä? Jälkiviisaana ei kannata miettiä, että olisihan asian voinut itsekin nostaa puheeksi. Kysy ja tiedustele perusteluita ja toivo kehitysideoita tai koulutusta. Nuori minä olisi kenties kysynyt, miksi osaamistani ei huomioida tai arvosteta yhtä paljon kuin minihameitani? Loppu hyvin kaikki hyvin, minä ja hameeni kasvoimme lopulta aikuisiksi.

Me jaksamme sinnikkäästi uskoa työelämässä kahteen väittämään.

1. Vain konkreettisella asiaosaamisella ja koulutuksella on merkitystä työelämässä.

2. Ihminen pystyy kouluttautumaan ja kehittymään vain tekniikan, tieteiden ja ammatillisen osaamisen saralla.

Ylennyksiä ei anneta aina penaalin terävimmälle. Ammatillisessa arvostuksessa on kyse paljon muustakin kuin substanssiosaamisesta. Suuri merkitys on sillä, kuinka viestität sanattomasti osaamisestasi. Sen on oltava muiden helposti tunnistettavissa olevaa asennetta omaa osaamista kohtaan. Silloin sinut koetaan asiantuntijaksi. Myös meidän käytös vaikuttaa ratkaisevasti, kuinka luotettavaksi ja yhteiskykyiseksi meidät koetaan. Vanha sanonta kynttilästä vakan alla on edelleen totta. Oma vakka, oma vika, jos poroksi palaa.

Jos olet onnekas ja saat asiallista palautetta antamastasi vaikutelmasta, sinuun ja yritykseen selvästi panostetaan tulevaisuudessakin. Toivottavasti saat myös tukea näiden taitojen kehittämiseen. Ihmisen on mahdollista oppia sosiaalisia käytöstapoja ja esiintymistä, ujonkin. Aikuisena kysymys on ajatuksesta, uskomuksista ja arvostuksesta.

Ethän ole uskottavampi asiakkaan silmissä diginä kuin livenä?

Liike-elämän pukeutumisessa kyse on siitä erosta, millaisen viestin annamme omasta mielestämme ja kuinka sinut todellisuudessa nähdään. Onko muodikkuudella, sukupuolella ja tuotemerkeillä merkitystä? Ei. Merkitystä on tilanteen mukaisella, siistillä ja huolitellulla olemuksella, koska silloin annat viestin, että sinun henkilökohtaiset asiat ovat hallinnassa ja keskityt työhösi, et ulkonäköön tai miellyttämiseen.

Isa Karlsson

Imagokouluttaja Isa Karlsson kouluttaa asiantuntijoita tarkastelemaan antamaansa viestiä toimivana työvälineenä, käyntikorttina ja osana yrityksen imagoa. Osaamisen tunnistettavuus on ammattitaitoa ja ehdoton kilpailuetu. Isan luennoilla perehdytään itsetunnon muodostumiseen ja opetellaan tuntemaan omat vahvuudet sekä vastaanottamaan ja antamaan kritiikkiä. 

Tervetuloa kevään viimeiseen Kokousjärjestäjän Aamuun Rantasipi Airport Congress Centeriin Vantaalle!

Aamun pääesiintyjänä imagokouluttaja Isa Karlsson

ILMOITTAUDU TÄSTÄ 24.5. mennessä. Tilaisuus on maksuton ja paikkoja on rajoitetusti.

Tapahtuman isäntänä toimii Kokouspaketit.com ja yhteistyökumppanit ovat SpeakersforumLyyti ja Evento

Kommentit

kommenttia