Digitalisuus tuo työhön mielekkyyttä

VIERASKYNÄ. ANTTI MERILEHTO.

 

Vaimo valmentaa luistelua Yhdysvalloissa. Siksi minut löytää nykyään jossain näistä kolmesta paikasta: Helsinki, Boston tai lentokone.

Lokakuussa aloin pakkaamaan hyvissä ajoin – hiukan sen jälkeen kun olisi pitänyt jo lähteä jotta on ajoissa kentällä. Turvatarkastuksen jälkeen havahduin laittaneeni epähuomiossa fleece-hupparin ruumaan. Lento oli American Airlinesin kanssa fuusioituneella US Airwaysillä, jolla en ollut aiemmin lentänyt Eurooppaan. Mietin onko yhtiöllä sama palvelu kuin emolla.

Twittasin Americanin asiakaspalveluun. Kysyin löytyykö viltit myös economy-luokassa – jossa yrittäjä aina lentää. Kesti kolme (3) minuuttia ja sain Sandralta vastauksen: ”Kyllä löytyy, ei palele ja hauskaa matkaa.” Kiitin ja sain vielä kiitoksen kiitokseksi hymiön. Asia tuli selväksi välittömästi.

Screen Shot 2015-09-16 at 17.05.50

Kotona Suomessa odotti eteisen lattialla kirje. Muuton takia myydyn auton käyttömaksun palautus Trafilta. Prosessi lunastukseen oli helppo, sen kun tepastelee OP-konttoriin lapun kanssa ja kuittaa rahat mukaan. Trafilta ei onnistu vaikkapa maililla kysyä tilinumeroa ja maksaa tilillle, mutta se on toinen juttu.

Sattuneesta syystä en ollut paperista kirjettä saanut käsiini ajoissa, joten viimeinen lunastuspäivä oli ohitettu muutamalla tunnilla. Siispä soittamaan Trafin asiakaspalveluun. Ystävällinen kaveri kertoi että voin soittaa uudelleen kolmen (3) viikon päästä ja päivittää tilinumeroni. Kysyin olisiko mahdollista tehdä se heti? Ei ole koska aiempi palautukseni on vanhentunut ja uusi käsittelytunnus luodaan viikkojen päästä.

Vielä viikon päästä sain vastauksen mailiin jossa olin kysynyt voinko laittaa tilinumeron sähköpostilla. Karoliina kertoi että jodumme odottamaan sitä uutta käsittelytunnusta, mutta sen taisin jo arvata.

Kumman työ on mielekkäämpää, Sandran joka ratkoo asiakkaan ongelmat lähes reaaliajassa vai Karoliinan joka vastailee lykkäysviestejä viikon päästä? Kyllä ihminen tietää luistavatko asiat vai eivät.

Yhdenkään yrityksen ei tarvitse valita onko digitaalisuus merkittävässä roolissa asiakaan palvelussa, aina järjestelmistä viestintään. Vain aikataulun osalta voi tehdä päätöksen onko jarrumiehenä vai pyrkikö keulille. Tekee kummin vaan, asiakkaan kanssa suoraan yhteydessä olevat tuntevat valinnan seuraukset joka päivä arjessa. 

 

antti.merilehto

 

Vieraskynän kirjoittaja Antti Merilehto on tehnyt työuransa digitaalisen liiketoiminnan saralla. Hän toimi Googlen Euroopan pääkonttorilla vuosina 2012–2014, jolloin hänellä oli vastuullaan Suomen keskisuurten toimistojen koulutus. Tällä hetkellä Antti toimii maajohtajana Finch Finland -yrityksessä. 

Kommentit

kommenttia