Toimistolla – Susanna Paloheimo

Saimme toimistollemme upean,vaikuttavan naisen, Eskimo Finlandin strategia- ja brändijohtaja Susanna Paloheimon. Susanna aloitti työnsä Eskimon brändijohtajana tavoitteenaan muuttaa perinteinen teollisuusyhtiö brändiyritykseksi. 

“Teollisissa yrityksissä rakkaus brändiin ja asiakkaisiin on herätettävä.” 

Muutoksessa on lähdettävä liikkeelle kysymyksestä miksi? Miksi olemme olemassa ja kenelle teemme tätä?  Kuka on asiakas jota haluat palvella? Eskimolle vastaus kysymyksiin oli: “Taistelemme parhaiden makujen puolesta”. Tämän määrittelyn jälkeen ihmisille yrityksissä on selvää miksi ollaan olemassa ja minkä vuoksi tehdään työtä. 

-Kyseessä on ajattelumaailman muutos. Teollisissakin yrityksissä on ymmärrettävä, että kaikki lähtee asiakkaasta, linjaa Susanna. Digitalisaatio on ollut myös merkittävässä roolissa kun puhutaan Eskimon muutoksesta. Luonnollista on, että osa henkilöstöstä on ollut nopeasti mukana ja osa lähtenyt mukaan hitaammin. 

-Pienet muutokset jotka koskevat yrityskulttuuria ovat isoja muutoksia, Susanna painottaa kertoen kuinka heillä kahvihuoneisiin vietiin iPadit, jotta ihmisillä on mahdollisuus käyttää digiä tauoillaan ja näin kannustetaan työntekijälähettiläisyyteen sekä tuodaan somea luonnolliseksi osaksi työelämää. 

On myös paljon kyse siitä, miten viestiä talon sisällä siten, että muutkin voivat innostua. Susanna uskookin keskustelun voimaan ymmärryksen lisääjänä ja tietää miten viestinnällä voidaan kääntää muutosvastarinta muutoksen puolelle.

– Muutos Eskimon tuote- ja tuotanto-orientoituneesta yrityksestä kohti asiakas- ja brändiorientoitunutta, digitalisoitumista hyödyntävää kasvuyritystä ei ole helppo tai pieni operaatio, sen voin nyt jo lähes kymmenen kuukauden kokemuksella sanoa. Yleensä tällaiseen käännökseen lähdetään pakon edessä, kun vaihtoehdot ovat vähissä. Me olemme valinneet toisin: tavoittelemme muutoksen myötä kannattavaa kasvua nyt, kun yrityksellä menee hyvin ja verkko tarjoaa meille valtavasti mahdollisuuksia, kirjoittaa Susanna Eskimon blogissa.

“Muutos ei koskaan ala elää, jos ei ole tulenpalavaa liekkiä tehdä.”

-Mä olen luonteeltani yrittäjä ja maailmanparantaja, joka haluaa vaikuttaa ihmisiin puheella. Uskon, että Eskimon tarina voisi sytyttää muitakin yrityksiä samanlaisiin muutoksiin. Olen koko ikäni luonut ilmiöitä ja rohkaissut ihmisiä olemaan rohkeita sekä lämpimiä – ei tuolla jossain kaukana etäisenä vaan läsnä. Me voidaankin onnistua vain sillä, että me saadaan ihmiset rakastamaan meidän brändiä, summaa Susanna.

 

Iso kiitos Susannalle käynnistä!

 

 

 

 

Ehkä nämäkin kiinnostaisivat?

Kommentit

kommenttia