Sisältöä nuorille – viiden vinkin lista

08.09.2015. VIERASKYNÄ. RONJA SALMI.

Somesisällön tekeminen on elintärkeää kaikille mediataloille, yrityksille ja yhdistyksille. 70 % nuorten netinkäytöstä tapahtuu mobiilissa ja luku kasvaa edelleen. Paras tapa tavoittaa nuori yleisö onkin puhelin ja siellä jylläävä sosiaalinen media. Viiden vinkin listalla pääset laadukkaan, nuorille suunnatun somesisällön alkuun.

 

1. Älä tee nuorille

 Ikä on harvoin ihmisen määrittävin tekijä. Rajaa kohdeyleisösi ensisijaisesti kiinnostuksenkohteiden, älä iän perusteella.  Kaikki nuoret eivät ole kiinnostuneita samoista asioista, samaan tapaan kuin kaikki keski-ikäiset eivät ole kiinnostuneita samoista asioista. Nuori ikä voi olla yksi kohdeyleisön määritelmistä, mutta lisää perään muita substantiiveja. Skeittari, sisustaja, urheilija. Hip hop-fani, kaupunkiaktiivi, ruokadiggari.

 

2 . Tee kuten Muhammed

 Jos vuori ei mene Muhammedin luo, on Muhammedin mentävä vuoren luo. Tutustu nuoreen kohdeyleisöösi ja mieti mitä sovelluksia he jo valmiiksi käyttävät. Hyödynnä  olemassa olevia alustoja, äläkä perusta omaa sivustoa.

 Oman sivuston perustaminen on kuin yökerhon avaaminen keskelle korpea. Kallis ja pramea pytinki seisoo yksin metsässä, koska siitä ei ole missään kerrottu eikä sen luokse johda ainuttakaan tietä. Todennäköisyys sille että joku eksyy klubille bailaamaan on häviävän pieni.

  Internet on täynnä sivustoja jonne perustajat toivovat käyttäjien kuin ihmeen kaupalla eksyvän kuluttamaan, luomaan ja jakamaan sisältöä. Oman alustan rakentaminen nielee halvimmillaankin useita tonneja, kun samalla rahalla voisi tehdä laadukasta sisältöä jo olemassa olevalle alustalle. Mene siis kohdeyleisösi luokse, äläkä perusta korpidiscoa.

 

3. Ole sosiaalinen sosiaalisessa mediassa

 Sosiaalinen media edellyttää sosiaalisuutta, eli keskustelua ja kanssaelämistä. Sisällön tuottamisen lisäksi netissä tulee tykätä, jakaa, kommentoida ja reagoida. Robinin kaltaiset nuorisoidolit ovat rakentaneet suosionsa pitkälti jatkuvan yhteydenpidon varaan. Popparit pitävät yhteyttä faneihinsa somen kautta, mikä antaa ihailijoille illuusion henkilökohtaisesta yhteydestä staroihin. Henkilökohtaisuus on koukuttavaa ja idolilta saatu viesti halutaan myös jakaa muiden kavereiden kanssa. Yhdellä vastausviestillä poppari saattaakin saada lujitettua yhtä fanisuhdetta sekä haalittua aivan uuden kuuntelijan.

 Sosiaalista mediaa voi verrata kotibileisiin. Jos haluaa saada uusia tuttavuuksia, on uskallettava iskeä silmää tanssilattialla, aloitettava keskustelu vessajonossa ja pummattava röökiä parvekkeella. Asiaansa ei voi vain kiljua tanssilattialla ja sen jälkeen poistua paikalta. Bileissä on myös käytävä säännöllisesti, hankkimassa uusia tuttuja ja ylläpitämässä vanhoja suhteita. Postaustahdillakin on siis merkitystä.

 

4. Anna kaikille tekemistä

 Sisällöntekijän kannalta on tärkeää erottaa oman kohdeyleisön sisällä olevat eri aktiivisuusasteet. Suurin osa käyttäjistä on  vähäenergisiä. He ovat aktiivisia vain satunnaisen tykkäyksen verran. Pienempi osa ryhmästä on enemmän aktiivinen ja saattaa esimerkiksi kommentoida tai jakaa postauksia eteenpäin.

 Vain murto-osa seuraajista on oikeasti aktiivisia ja osallistuu kilpailuihin, tuottaa itse sisältöä sivuille tai lähettää fanipostia. Huolehdi siitä, että kaikilla pyramidin kolmella tasolla on riittävästi tekemistä. Hyvä sisältökanava antaa tekemistä kaikille aktiivisuusryhmille myös niiden vaatimissa suhteissa: on järjetöntä järjestää suurta aktiivisuutta vaativia kilpailuja vain pyramidin huipulla olevalle pienelle ryhmälle.

 

5. Ota tiimiisi oikeasti nuoria ihmisiä

Jos kohdeyleisösi ovat 14-17-vuotiaat jalkapallonpelaajat, huolehdi että heitä on myös tiimissäsi. Kohdeyleisön edustaja tuntee alakulttuurin tyylin, slangin ja nousevat trendit. Anna heille vastuuta ja mahdollisuuksia kokeilla. Riskien ottaminen kannattaa somessa, joten vältä sensuuria. Kilttiä ja kantaaottamatonta sisältöä maailmassa riittää. Muista ettet tee sisältöä kaikille, vaan kohdeyleisöllesi. Riittää että he pitävät sisällöstäsi.

 

+ Älä aliarvioi

 

Nuori yleisö arvostaa laatua siinä missä muutkin.

 

 

ronja.salmi

 

Ronja Salmi on yrittäjä, kirjailija ja ikäluokkansa kokenein tv-juontaja Suomessa. Ronja on oman Ryöväri oy:nsä toimitusjohtaja ja toteuttaa lukuisia nuorelle yleisölle suunnattuja toimeksiantoja.

Ehkä nämäkin kiinnostaisivat?

Kommentit

kommenttia